Zeesterren

Voorwaarde om te starten: 25m kunnen zwemmen zonder hulpmiddelen.

Doelstellingen: 

  • Durven in het water springen met kopje onder 
  • 50m kunnen zwemmen
  • Techniek schoolslag: aquatisch ademen en uitdrijven in pijl 

 

Pinguïn

  • Startduik: knieduik van boord of blok 
  • Keerpunt schoolslag: nadruk op met 2 handen aantikken 
  • Keerpunt crawl: koprol kunnen maken ( evt. met begeleiding) 
  • Techniek rugslag: benen rug, arm pijl met zwemvliezen in een ononderbroken beenslag kunnen uitvoeren 
  • Techniek schoolslag: hoofdknik / glijden –drijven / sluitende beenslag 
  • Techniek crawl: horizontale lichaamspositie met zwemvliezen kunnen aanhouden / armbeweging die insteekt en uitduwt / continue beenslag benen crawl met zwemvliezen 

 

Zeehonden

  • Startduik: Initiatie startduik van blok 
  • Keerpunt schoolslag: aantikken en gestroomlijnd afduwen 
  • Keerpunt crawl: koprol kunnen maken voor de muur met het plaatsen van de voeten ( tegen de muur) 
  • Techniek rug: horizontale lichaamspositie met behulp van zwemvliezen / armbeweging: de nadruk leggen op pink in-duim uit het water / rollen met de schouders 
  • Techniek schoolslag: continue zwemslag schoolslag met coördinatie 
  • Techniek crawl: horizontale lichaamspositie zonder zwemvliezen met ademhaling om de drie armbewegingen 

 

Regenboogvissen

  • Startduik: Duiken van blok + stroomlijnen 
  • Keerpunt schoolslag: keerpunt met sleutelgat 
  • Keerpunt crawl: zelfstandig koprol thv muur-mat 
  • Techniek rugslag: 25 meter non stop  zwemmen armen en benen met correcte positie van het hoofd en het bekken 
  • Techniek schoolslag: 150 meter zwemmen met stuwende beenslag/ hoofdknik/ stuwfase armen/ positie elleboog 
  • Techniek crawl: 50 meter zwemmen: benen non stop / correcte ademhaling/ insteek en uithaal arm 
  • Techniek vlinderslag: 15 meter beginnersvlinder ( schoolslag benen mag) 
  • Drijven: 12 meter wrikken met benen 
  • Onder Water fase: afduwen onder water- stroomlijnen- 2 kicks vlinder benen onder water 

 

Orka's

  • Startduik: stroomlijn- 4 kicks vlinder onder water, wedstrijdstart rug met stroomlijnen 
  • Keerpunt schoolslag: keerpunt met sleutelgat 
  • Keerpunt crawl: tuimelkeerpunt 
  • Techniek rugslag: 50 meter zwemmen in correcte stroomlijnpositie 
  • Techniek schoolslag: 300m zwemmen met stuwende beenslag/ hoofdknik/ stuw fase armen/ positie elleboog 
  • Techniek crawl:150 meter crawl met ononderbroken beenslag en tuimelkeerpunt 
  • Techniek vlinderslag: 25 meter vlinder zwemmen 
  • Drijven: 25 meter wrikken naar keuze 
  • Onder Water fase: afduwen onder water- stroomlijnen en 3 kicks vlinder benen onder water 
  • Algemeen: 200 meter wisselslag met correct uitgevoerde keerpunten 

 

Competitiezwemmers

Vanaf de groep orka's word van de zwemmers verwacht dat ze deelnemen aan minstens 3 voorjaarswedstrijden en 3 najaar wedstrijden.  

Wanneer men met competitie start vraagt dit ook een zekere inspanning van de ouders: vervoer, meer trainingen, grotere inzet, deelnamen aan stages enz…. 

Wat moet men doen vooraleer men kan starten met wedstrijdzwemmen: 

  • Een competitienummer aanvragen: dit document kan u afhalen in het clublokaal. 
  • Dit blad vult men volledig en. Het vakje bestemd voor de huisarts wordt door hem/haar ingevuld en afgestempeld. Hierna moet deze terug bezorgd worden in. 
  • Dit formulier wordt door de club verstuurd naar de zwemfederatie die voor het competitienummer zorgt. 
  • Aan ROSC wordt een wedstrijdbadmuts gevraagd.