Zeesterren
Voorwaarde om te starten: 25m kunnen zwemmen zonder hulpmiddelen.
Doelstellingen:
- Durven in het water springen met kopje onder
- 50m kunnen zwemmen
- Techniek schoolslag: aquatisch ademen en uitdrijven in pijl
Pinguïn
- Startduik: knieduik van boord of blok
- Keerpunt schoolslag: nadruk op met 2 handen aantikken
- Keerpunt crawl: koprol kunnen maken ( evt. met begeleiding)
- Techniek rugslag: benen rug, arm pijl met zwemvliezen in een ononderbroken beenslag kunnen uitvoeren
- Techniek schoolslag: hoofdknik / glijden –drijven / sluitende beenslag
- Techniek crawl: horizontale lichaamspositie met zwemvliezen kunnen aanhouden / armbeweging die insteekt en uitduwt / continue beenslag benen crawl met zwemvliezen
Zeehonden
- Startduik: Initiatie startduik van blok
- Keerpunt schoolslag: aantikken en gestroomlijnd afduwen
- Keerpunt crawl: koprol kunnen maken voor de muur met het plaatsen van de voeten ( tegen de muur)
- Techniek rug: horizontale lichaamspositie met behulp van zwemvliezen / armbeweging: de nadruk leggen op pink in-duim uit het water / rollen met de schouders
- Techniek schoolslag: continue zwemslag schoolslag met coördinatie
- Techniek crawl: horizontale lichaamspositie zonder zwemvliezen met ademhaling om de drie armbewegingen
Regenboogvissen
- Startduik: Duiken van blok + stroomlijnen
- Keerpunt schoolslag: keerpunt met sleutelgat
- Keerpunt crawl: zelfstandig koprol thv muur-mat
- Techniek rugslag: 25 meter non stop zwemmen armen en benen met correcte positie van het hoofd en het bekken
- Techniek schoolslag: 150 meter zwemmen met stuwende beenslag/ hoofdknik/ stuwfase armen/ positie elleboog
- Techniek crawl: 50 meter zwemmen: benen non stop / correcte ademhaling/ insteek en uithaal arm
- Techniek vlinderslag: 15 meter beginnersvlinder ( schoolslag benen mag)
- Drijven: 12 meter wrikken met benen
- Onder Water fase: afduwen onder water- stroomlijnen- 2 kicks vlinder benen onder water
Orka's
- Startduik: stroomlijn- 4 kicks vlinder onder water, wedstrijdstart rug met stroomlijnen
- Keerpunt schoolslag: keerpunt met sleutelgat
- Keerpunt crawl: tuimelkeerpunt
- Techniek rugslag: 50 meter zwemmen in correcte stroomlijnpositie
- Techniek schoolslag: 300m zwemmen met stuwende beenslag/ hoofdknik/ stuw fase armen/ positie elleboog
- Techniek crawl:150 meter crawl met ononderbroken beenslag en tuimelkeerpunt
- Techniek vlinderslag: 25 meter vlinder zwemmen
- Drijven: 25 meter wrikken naar keuze
- Onder Water fase: afduwen onder water- stroomlijnen en 3 kicks vlinder benen onder water
- Algemeen: 200 meter wisselslag met correct uitgevoerde keerpunten
Competitiezwemmers
Vanaf de groep orka's word van de zwemmers verwacht dat ze deelnemen aan minstens 3 voorjaarswedstrijden en 3 najaar wedstrijden.
Wanneer men met competitie start vraagt dit ook een zekere inspanning van de ouders: vervoer, meer trainingen, grotere inzet, deelnamen aan stages enz….
Wat moet men doen vooraleer men kan starten met wedstrijdzwemmen:
- Een competitienummer aanvragen: dit document kan u afhalen in het clublokaal.
- Dit blad vult men volledig en. Het vakje bestemd voor de huisarts wordt door hem/haar ingevuld en afgestempeld. Hierna moet deze terug bezorgd worden in.
- Dit formulier wordt door de club verstuurd naar de zwemfederatie die voor het competitienummer zorgt.
- Aan ROSC wordt een wedstrijdbadmuts gevraagd.